ŠKODA ΠΑΡΑΔΟΣΗ

ΙΣΤΟΡΙΑ

Στις αρχές Δεκεμβρίου του 1895, ο μηχανικός Václav Laurin και ο βιβλιοπώλης Václav Klement, και οι δύο τους μανιώδεις λάτρεις του ποδηλάτου, ξεκίνησαν να κατασκευάζουν ποδήλατα δικής τους σχεδίασης, με την πατριωτική ονομασία Slavia, σαφέστατα επηρεασμένοι από το εθνικιστικό κλίμα που κυριαρχούσε στα τέλη του 19ου αιώνα. Λίγα χρόνια αργότερα, το 1899, η εταιρεία Laurin & Klement Co. ξεκίνησε την παραγωγή μοτοσικλετών, οι οποίες πολύ σύντομα σημείωσαν μεγάλη επιτυχία και κατέκτησαν αρκετές νίκες σε αγώνες. Μετά από κάποιους αρχικούς πειραματισμούς στην αλλαγή του αιώνα, η παραγωγή μοτοσικλετών αντικαταστάθηκε σταδιακά από αυτοκίνητα μετά το 1905.

Όπως και στην περίπτωση των μοτοσικλετών, το πρώτο αυτοκίνητο της Laurin & Klement Co., το Voiturette A, στέφθηκε με απόλυτη επιτυχία, για να γίνει αργότερα το αρχέτυπο του κλασικού ευρωπαικού αυτοκινήτου. Χάρη στο μοντέλο αυτό, η Εταιρεία κατάφερε πολύ γρήγορα να κατακτήσει μια σταθερή θέση στην τότε αναπτυσσόμενη διεθνή αγορά αυτοκινήτου, με αποτέλεσμα να ξεκινήσει σύντομα να δραστηριοποιείται σε ευρεία κλίμακα. Ο όγκος της παραγωγής αυξήθηκε και, πολύ σύντομα, ξεπέρασε τα στενά πλαίσια της δυναμικότητας μιας ιδιωτικής επιχείρησης. Έτσι, το 1907, οι ιδρυτές της Εταιρείας ξεκίνησαν τη διαδικασία μετατροπής της σε συμμετοχική εταιρεία. Ο διεθνής χαρακτήρας των δραστηριοτήτων της ŠKODA άρχισε να γίνεται όλο και πιο σημαντικός. Οι εγκαταστάσεις παραγωγής επεκτείνονταν συνεχώς και, μετά το 1914, η ŠKODA έλαβε μέρος στην παραγωγή αυτοκίνητων για τις ένοπλες δυνάμεις.

Με την οικονομική ανάπτυξη της χώρας, η κοινοπραξία με έναν ισχυρό βιομηχανικό εταίρο έγινε επιτακτική ανάγκη τη δεκαετία του 1920, με σκοπό την ενίσχυση και τον εκσυγχρονισμό της Εταιρείας, η οποία, την περίοδο εκείνη, παρήγε πάρα πολλούς τύπους επιβατικών αυτοκινήτων, φορτηγά, λεωφορεία, κινητήρες αεροσκαφών και γεωργικά μηχανήματα. Το 1925, ήρθε η συγχώνευση με την Pilsen ŠKODA Co., γεγονός που σηματοδότησε το τέλος της εμπορικής επωνυμίας Laurin & Klement. Στις αρχές της δεκαετίας του 1930, η επιχείρηση αυτοκινήτων οργανώθηκε ξανά ως ξεχωριστή συμμετοχική εταιρεία εντός του Ομίλου ŠKODA (Automobile Industry Co.). Μετά την αλλαγή αυτή, η νέα Εταιρεία δημιούργησε ένα νέο σημείο αναφοράς με παραγωγή του μοντέλου ŠKODA Popular.

​Στις αρχές Δεκεμβρίου του 1895, ο μηχανικός Václav Laurin και ο βιβλιοπώλης Václav Klement, και οι δύο τους μανιώδεις λάτρεις του ποδηλάτου, ξεκίνησαν να κατασκευάζουν ποδήλατα δικής τους σχεδίασης, με την πατριωτική ονομασία Slavia, σαφέστατα επηρεασμένοι από το εθνικιστικό κλίμα που κυριαρχούσε στα τέλη του 19ου αιώνα. Λίγα χρόνια αργότερα, το 1899, η εταιρεία Laurin & Klement Co. ξεκίνησε την παραγωγή μοτοσικλετών, οι οποίες πολύ σύντομα σημείωσαν μεγάλη επιτυχία και κατέκτησαν αρκετές νίκες σε αγώνες. Μετά από κάποιους αρχικούς πειραματισμούς στην αλλαγή του αιώνα, η παραγωγή μοτοσικλετών αντικαταστάθηκε σταδιακά από αυτοκίνητα μετά το 1905. ​Όπως και στην περίπτωση των μοτοσικλετών, το πρώτο αυτοκίνητο της Laurin & Klement Co., το Voiturette A, στέφθηκε με απόλυτη επιτυχία, για να γίνει αργότερα το αρχέτυπο του κλασικού ευρωπαικού αυτοκινήτου. Χάρη στο μοντέλο αυτό, η Εταιρεία κατάφερε πολύ γρήγορα να κατακτήσει μια σταθερή θέση στην τότε αναπτυσσόμενη διεθνή αγορά αυτοκινήτου, με αποτέλεσμα να ξεκινήσει σύντομα να δραστηριοποιείται σε ευρεία κλίμακα. Ο όγκος της παραγωγής αυξήθηκε και, πολύ σύντομα, ξεπέρασε τα στενά πλαίσια της δυναμικότητας μιας ιδιωτικής επιχείρησης. Έτσι, το 1907, οι ιδρυτές της Εταιρείας ξεκίνησαν τη διαδικασία μετατροπής της σε συμμετοχική εταιρεία. Ο διεθνής χαρακτήρας των δραστηριοτήτων της ŠKODA άρχισε να γίνεται όλο και πιο σημαντικός. Οι εγκαταστάσεις παραγωγής επεκτείνονταν συνεχώς και, μετά το 1914, η ŠKODA έλαβε μέρος στην παραγωγή αυτοκίνητων για τις ένοπλες δυνάμεις. Με την οικονομική ανάπτυξη της χώρας, η κοινοπραξία με έναν ισχυρό βιομηχανικό εταίρο έγινε επιτακτική ανάγκη τη δεκαετία του 1920, με σκοπό την ενίσχυση και τον εκσυγχρονισμό της Εταιρείας, η οποία, την περίοδο εκείνη, παρήγε πάρα πολλούς τύπους επιβατικών αυτοκινήτων, φορτηγά, λεωφορεία, κινητήρες αεροσκαφών και γεωργικά μηχανήματα. Το 1925, ήρθε η συγχώνευση με την Pilsen ŠKODA Co., γεγονός που σηματοδότησε το τέλος της εμπορικής επωνυμίας Laurin & Klement. Στις αρχές της δεκαετίας του 1930, η επιχείρηση αυτοκινήτων οργανώθηκε ξανά ως ξεχωριστή συμμετοχική εταιρεία εντός του Ομίλου ŠKODA (Automobile Industry Co.). Μετά την αλλαγή αυτή, η νέα Εταιρεία δημιούργησε ένα νέο σημείο αναφοράς με παραγωγή του μοντέλου ŠKODA Popular. ​​Η Γερμανική κατοχή, από το 1939 έως το 1945, επέφερε σημαντική αναστάτωση στη μέχρι τότε εξελισσόμενη πορεία της εταιρείας, η οποία ενσωματώθηκε στη βιομηχανική δομή της Γερμανικής Αυτοκρατορίας. Το πρόγραμμα παραγωγής οχημάτων για πολίτες περιορίστηκε αμέσως και η παραγωγή στράφηκε σχεδόν αποκλειστικά στην κάλυψη των αναγκών της αυτοκρατορίας.

Στα πλαίσια της μεγάλης κλίμακας εθνικοποίησης που ξεκίνησε αμέσως μετά το τέλος του πολέμου, η Εταιρεία περιήλθε στο κράτος με την ονομασία AZNP, το 1946. Υπό τις συνθήκες των οικονομικοπολιτικών αλλαγών εκείνης της περιόδου, απέκτησε γρήγορα το μονοπώλιο στην παραγωγή επιβατικών αυτοκινήτων.

Βασιζόμενη στις παραδοσιακές παραγωγικές διαδικασίες και στην επιτυχία του παρελθόντος, η Τσεχοσλοβακική οικονομία κατάφερε να διατηρηθεί σε ένα σχετικά καλό επίπεδο για αρκετές δεκαετίες στη διάρκεια της μετα-σοσιαλιστικής περιόδου, παρά τις αλλαγές που επέφεραν η σχεδιασμένη οικονομία και οι προσπάθειες για ταχεία ανάπτυξη. Αυτή η καλή κατάσταση της οικονομίας τέθηκε υπό αμφισβήτηση στα τέλη της δεκαετίας του 1960, λόγω της εξέλιξης νέων τεχνολογιών στο δυτικό κόσμο. Η οριστική ανακοπή της οικονομικής ανάπτυξης επήλθε μετά τη δεκαετία του 1970, γεγονός που ασφαλώς επηρέασε και τον κατασκευαστή αυτοκινήτων Mladá Boleslav, παρά την ηγετική θέση της εταιρείας στην αγορά της Κεντρικής και Ανατολικής Ευρώπης. Η κατάσταση άρχισε να βελτιώνεται ξανά το 1987, όταν βγήκε στην παραγωγή η σειρά μοντέλων με την ονομασία Favorit.

Μετά τις πολιτικές αλλαγές του 1989, στα πλαίσια των νέων οικονομικών συνθηκών στην αγορά, η Κυβέρνηση της Δημοκρατίας της Τσεχοσλοβακίας και η διοίκηση της ŠKODA άρχισαν να αναζητούν έναν ισχυρό ξένο εταίρο του οποίου η εμπειρία και οι επενδύσεις θα ήταν σε θέση να εξασφαλίσουν στην εταιρεία διεθνή ανταγωνιστικότητα σε μεγάλη κλίμακα. Το Δεκέμβριο του 1990, η Κυβέρνηση αποφάσισε να συνεργαστεί με το Γερμανικό Όμιλο Volkswagen. Η κοινοπραξία ŠKODA – Volkswagen ξεκίνησε τις δραστηριότητές της στις 16 Απριλίου 1991 με την επωνυμία «ŠKODA a.s.», αποτελώντας έτσι την τέταρτη μάρκα του Ομίλου Volkswagen μαζί με τις VW, AUDI και SEAT.

ΙΣΤΟΡΙΚΟ VIDEO

Λογότυπο Slavia (1895 – 1905)

Τα ποδήλατα και οι μοτοσικλέτες στο συνεργείο της Mladá Boleslav κατασκευάζονταν με την εμπορική επωνυμία Slavia. Το λογότυπο βασιζόταν σε έναν τροχό με φύλλα φλαμουριάς, που συμβόλιζαν τα σλαβικά έθνη. Στη συνέχεια, προστέθηκαν τα ονόματα των ιδρυτών της εταιρείας (Laurin & Klement), τα οποία, αργότερα, έγιναν το κύριο μοτίβο για το νέο λογότυπο.

Λογότυπο Slavia (1905 – 1911)

Αυτό το λογότυπο τοποθετούνταν στη μεριά των δεξαμενών καυσίμου των μοτοσυκλετών Slavia.

Λογότυπο L&K (1905-1925)

Η σχεδίαση του λογότυπου L&K επηρεάστηκε από το κίνημα Art Nouveau, μια τεχνοτροπία που γνώρισε άνθιση στις αρχές του 20ου αιώνα. Τα αρχικά των ονομάτων των δύο ιδρυτών της εταιρείας περιβάλλονται από δάφνες (πιθανώς αυτό να σχετίζεται με το όνομα Václav Laurin ή Laurel, που σημαίνει «δάφνη», στα λατινικά: laurus nobilis) σε σχήμα στεφανιού, σύμβολο το οποίο συνδέεται με τη νίκη και τη φήμη από την αρχαιότητα. Μάλλον οι δάφνες ήταν σημαδιακές για την μετέπειτα επιτυχία της L&K.

Λογότυπο ŠKODA (1925-1995)

history-logo-4
history-logo-4
Το λογότυπο με το περίφημο «βέλος με φτερά» χρησιμοποιήθηκε για πρώτη φορά το 1925. Η προέλευσή του καλύπτεται από πέπλο μυστηρίου: ενίοτε λέγεται ότι ο δημιουργός της ιδέας (το στιλιζαρισμένο κεφάλι ενός Ινδιάνου που φοράει κορδέλα με πέντε φτερά) είναι ο εμπορικός διευθυντής της ŠKODA Plzeň, T. Maglic. Το μπλε και λευκό κυκλικό λογότυπο, το οποίο συμπληρώνεται από ένα βέλος με φτερά που δείχνει προς τα δεξιά και συνδυάζεται με ένα στιλιζαρισμένο πτερύγιο, χρησιμοποιείται ακόμα και σήμερα σε ορισμένα γνήσια εξαρτήματα ŠKODA (π.χ. τζάμια παραθύρων και μπλοκ κινητήρα).

Λογότυπο ŠKODA (1995-2011)

Λογότυπο ŠKODA (από το 1999) Παρόλο που το λογότυπο ŠKODA θεωρείται ένα από τα πλέον αυθεντικά και στιλιστικά «καθαρά» εμπορικά σήματα κατασκευάστριας εταιρείας στον κόσμο, ο δημιουργός του δεν είναι ακόμα γνωστός. Το μαύρο και πράσινο λογότυπο, το οποίο χρησιμοποιείται από το 1995, προσδίδει στη ŠKODA περισσότερη αυθεντικότητα – το μαύρο συμβολίζει την εκατονταετή παράδοση, ενώ το πράσινο υποδηλώνει την περιβαλλοντική μέριμνα στην παραγωγή.

Λογότυπο ŠKODA (2011-2015)

Το νέο λογότυπο ŠKODA

Λογότυπο ŠKODA (2016-Τώρα)

Το νέο λογότυπο ŠKODA με μία μικρή αλλαγή. Το όνομα μεταφέρεται κάτω από το σήμα.

ΛΟΓΟΤΥΠΟ